Lehti: Talvi 2005

Tähtikuvioiset huovutetut lapaset
Koko Lapsi Nainen Mies
Langan menekki (g)
Novita Isoveli tai
Isoveli Colori
50 50 100
Novita Huopanen 50 100 100
Sukkapuikot  Novita nro 5 ja 8-10 tai
käsialan mukaan
Tiheys 12s ja 15krs neuletta
Huopanen-lalngalla = 10 cm

Mallineuleet Joustinneule suljettuna neuleena: neulo *1 o ja 1 n*, toista *-*. Sileä neule suljettuna neuleena: neulo kaikki krs:t oikein.

Huomioitavaa Ohjeessa on huomioitu n. 40 % kutistuminen Huopanen-langalle

Oikean käden lapanen
Luo Isoveli -langalla langalla 36(40)44 s ohuemmille sukkapuikoille ja jaa s:t neljälle puikolle. Krs:n vaihtumiskohta on I ja IV puikon välissä. Neulo joustinneuletta suljettuna neuleena 10(11)12 cm. Vaihda työhön Huopanen-lanka ja paksummat puikot. Neulo sileää neuletta 4(4)6 krs:ta. Aloita sitten peukalokiila: neulo III puikon 1.s oikein, lisää sitten 1 s niin, että nostat kahden s:n välisen lankalenkin vasemmalle puikolle ja neulot sen kiertäen oikein. Neulo 3 s o, lisää 1 s ja neulo krs loppuun. Neulo 4 välikrs:ta oikein ja toista lisäykset samoissa kohdissa, lisäysten välissä on nyt 5 s. Jatka sileää ja tee peukalokiilan lisäyksiä tähän tapaan joka 4.krs vielä 2(2)3 kertaa. Neulo viimeisten lisäysten jälkeen vielä 2 krs. Neulo seuraavaa krs:ta kiilan alkuun. Siirrä kiilan 11(11)13 s apulangalle odottamaan. Luo peukalokiilan kohdalle 2 uutta s:aa ja jatka sileää kunnes kämmenosan pituus peukalosta eteenpäin mitattuna on n. 16(21)23 cm. Kärkikavennukset: neulo I sekä III puikon alussa 1 s oikein, 2 s oikein yhteen ja tee II sekä IV puikon lopussa ylivetokavennus, 1 s oikein. Tee tällaiset kavennukset joka krs kunnes työssä on jäljellä 8 s, katkaise lanka, pujota se loppujen s:iden läpi ja päätä hyvin. Peukalo: Ota apulangalla odottavat s:t työhön ja poimi niiden lisäksi peukalon juuresta 3 s. Jaa nämä 14(14)16 s 3 puikolle ja neulo suljettuna neuleena sileää neuletta. Kun olet neulonut 9(11)13 cm tee kärkikavennus. Eli neulo joka puikon lopussa 2 s oikein yhteen kunnes työssä on jäljellä 6 s. Katkaise lanka, vedä silmukoiden läpi ja kiristä. Päätä lanka.

Vasemman käden lapanen Neulo oikean käden lapasen peilikuvaksi eli tee peukalokiila II puikon loppuun.

Viimeistely
Kirjo
halutessasi tähtikuvio kämmenen selkäpuolelle naisen tähtilapasen ruutupiirroksesta. Kirjo kuvio Isoveli-langalla silmukoita jäljentäen. Laita lapasen kämmenosaan ja peukalon sisään muovia esim. pakastepussi. Kiinnitä muovi harsinpistoin puuvillalangalla (esim. Novita Kotiväki). Huovuta lapaset pesukoneessa. Käytä kirjopesuohjelmaa 40 °C ja tavallista pyykinpesuainetta. Laita koneeseen lisäksi vähän muuta pyykkiä kuten esim. kaksi pyyheliinaa. Varo kuitenkin täyttämästä konetta liikaa. Eri pesukoneissa villa voi huopua eri tavalla. Ennen kuin laitat lapaset koneeseen, laita lapasen kärkeen ja peukaloon esim. pakastepussi, jotta lapanen ei huovu kiinni. Kiinnitä muovi lapaseen muutamalla pitkällä harsin pistolla huopumattomalla langalla, esim. Novita Kotiväki-langalla. Pesun jälkeen irrota ompeleet ja poista pussit ja muotoile lapaset oikeisiin mittasuhteisiin voimakkaasti vetämällä ja käsissä muotoilemalla. Jos lapaset ovat liian isot, voit toistaa pesukäsittelyn uudestaan. Valmiiden lapasten pesu 30° villapesussa.

040 178 2266

(05) 7443335
ma-pe 9-16 tai
Novita LankaDeli
(040) 178 2282