Peruslapanen Nalle-langasta
Koko 110 cm nainen mies
Langanmenekki (g)
Novita Nalle 100 100 100
Sukkapuikot Novita nro 3 ½ tai käsialan mukaan.
Tiheys 24 s sileää neuletta = 10 cm

Katso ohjeessa mainittujen lyhenteiden selitykset.

Lapasen tekemisen vaihekuvat.

Kokotaulukko.

Mallineuleet

Joustinneule suljettuna neuleena: neulo *2 o, 2 n*, toista *-*.
Sileä neule suljettuna neuleena: neulo kaikki krs:t oikein.

Vasemman käden lapanen
Luo 32(44)52 s ja jaa s:t neljälle puikolle. Krs:n vaihtumiskohta on IV ja I puikon välissä. Neulo suljettuna neuleena joustinneuletta. Kun jousteen korkeus on 10(11)12 cm, neulo sileää neuletta 2 krs:ta ja lisää lapsen koossa 2 s tasavälein = 34(44)52 s. Aloita sitten peukalokiilan lisäykset: neulo I puikon s:t ja II puikon s:illa oikein kunnes puikon lopussa on 4 s. Tee lisäys (= ota kahden s:n välinen lankalenkki vasemmalle puikolle ja neulo se kiertäen oikein), neulo 2 s oikein, tee lisäys ja neulo 2 s oikein. Jatka sileää ja toista kiilan lisäyksiä joka 3. krs vielä 4(6)7 kertaa. Kiilan s-luku lisääntyy aina 2 s:lla. Kun olet tehnyt lisäykset valmiiksi, neulo 1 krs ja sitten seuraavaa krs:ta kiilan alkuun. Siirrä kiilan 12(16)18 s apulangalle odottamaan. Luo kiilan kohdalle 2 uutta s:aa ja jatka sileää kunnes kämmenosan pituus joustimesta eteenpäin mitattuna on n. 11(15)16 cm tai kunnes etusormi jää peittoon. Kärkikavennukset: neulo I sekä III puikon alussa 1 s oikein, tee ylivetokavennus (= nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 1 s oikein ja vedä nostettu s neulotun yli) ja tee II sekä IV puikon lopussa 2 s oikein yhteen, 1 s oikein. Tee tällaiset kavennukset joka krs kunnes työssä on jäljellä 8 s, katkaise lanka, pujota se loppujen s:iden läpi ja päätä hyvin.

Oikean käden lapanen
Neulo vasemman lapasen peilikuvaksi eli tee peukalokiila 2 s:n päähän III puikon alusta.

Peukalo
Ota apulangalla odottavat s:t työhön ja poimi niiden lisäksi peukalon juuresta 2 s. Jaa nämä 14(18)20 s 3 puikolle ja neulo suljettuna neuleena sileää Kun olet neulonut 3,5(5)5,5 cm tai kun peukalon kynnestä näkyy puolet, tee kärkikavennus. Eli neulo joka puikon lopussa 2 s oikein yhteen, kunnes työssä on jäljellä 4 s. Neulo sitten 1 s ja nosta muut s:t sen yli vasemmalta oikealle, päätä hyvin.

040 178 2266

(05) 7443335
ma-pe 9-16 tai
Novita LankaDeli
(040) 178 2282