Lehti: Syksy 2009

Virkattu pitsikukka-huivi
Koko n. 17x 160 cm
Langanmenekki
Novita Rose Mohair roosa (518) 100 g
Virkkuukoukku Novita nro 4 sekä Novita Pitsikukka-kehikko

Katso tästä pitsikukan kuvalliset ohjeet.

Aseta tapit uloimmalle kehälle (= 12 tappia).

1.kukka:
1. Jätä aloituslangaksi noin 0,5 m. Kieputa lankaa kahdeksikkona vastakkaisten tappien takaa vastapäivään.
2. Kieputa Rose Mohair -lankaa yhteensä 5 kerrosta aina tappipari kerrallaan. Siirry vasta sitten seuraavaan tappipariin.
3. Älä katkaise lankaa kieputusten jälkeen vaan jätä lanka odottamaan. Vedä aloituslanka työn alapuolelle keskellä olevasta reiästä, ensimmäisen lankalenkkiryhmän vierestä. Nosta sitten samasta langasta lankalenkki työn yläpuolelle.
4. Virkkaa kiinteitä ketjusilmukoita (kkjs) lankalenkki ryhmien ympäri, lenkkiryhmä kerrallaan, mahdollisimman lähelle keskustaa. Sulje kerros virkkaamalla 1 kkjs ensimmäisen lankalenkkiryhmän ympäri, vedä lanka silmukan läpi ja päättele lanka lopuksi työn nurjalle puolelle.
5. Ota kerästä tuleva lanka koukulle ja virkkaa 1 ks kukan ”terälehdenlehden” kärkeen, lankanippu virkkautuu näin ks:lla yhteen (merkitty piirrokseen punaisella).
6. *Virkkaa 5 kjs ja 1 ks seuraavan ”terälehden” kärkeen, 5 kjs ja 1 ks seuraavan ”terälehden” kärkeen, 7 kjs ja 1 ks seuraavan ”terälehden” kärkeen*, toista *-* vielä 2 kertaa. Virkkaa 5 kjs ja 1 ks seuraavan ”terälehden” kärkeen, 5 kjs ja 1 ks seuraavan ”terälehden” kärkeen, 7 kjs ja yhdistä kerros ps:lla ensimmäiseen ks:aan kerroksen alussa. Katkaise lanka.

2.- 34.kukka: tee kuten 1.kukka, mutta yhdistä kukat toisiinsa piirroksen mukaan aina viimeisellä kerroksella virkkaamalla kjs-ketjujen keskellä 1 ps vastaavaan kohtaan edellisessä kukassa (merkitty piirrokseen sinisellä). Yhdistä aina 2 kukkaa rinnakkain ja yhteensä 17 kukkaa allekkain.

Viimeistely
Virkkaa reunojen ympäri 1 krs pylväitä piirroksen mukaan (merkitt

040 178 2266

(05) 7443335
ma-pe 9-16 tai
Novita LankaDeli
(040) 178 2282