Lehti: Talvi 2009

Neulotut villaiset pitsisukat
Kengän koko n. 38
Langanmenekki 7 Veljestä valkoinen (011)150 g.
7 Veljestä valkoinen (011)150 g
Sukkapuikot Novita nro 3½-4 tai käsialan mukaan.
Tiheys 21 silmukkaa (s)sileää neuletta = 10 cm
Mallineuleet
Joustinneule suljettuna neuleena: neulo *2 o, 2 n*, toista *-*.
Pitsineule: neulo ruutupiirroksen ja ohjeen mukaan.
Sileä neule suljettuna neuleena: neulo kaikki kerrokset oikein.

Luo 48 s sukkapuikoille ja jaa silmukat neljälle puikolle, 12 s kullekin. Kerroksen vaihtumiskohta on aina ensimmäisen (I) ja neljännen (IV) puikon välissä. Neulo sitten suljettuna neuleena joustinneuletta 12 krs. Lisää joustimen viimeisellä krs:lla 2 s tasavälein = 50 s. Aloita sitten pitsineule ruutupiirroksen 1.krs:lta. Toista 5 s:n mallikerta yhteensä 10 kertaa. Neulo ensin krs:t 1-6 ja toista sitten krs:t 3-6 yhteensä 12 kertaa. Neulo vielä 12 krs joustinneuletta ja kavenna joustimen 1. krs:lla 2 s = 48 s.
Aloita kantatilkku neulomalla I puikon silmukat IV puikolle (= 24 s). Jätä muut s:t odottamaan. Käännä työ, nosta 1.s neulomatta ja neulo muut s:t nurin. Käännä työ, *nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s oikein*, toista *-* vielä 11 kertaa. Toista näitä kahta kerrosta yhteensä 12 kertaa (= 24 krs). Neulo vielä nurjan puolen kerros ja aloita kantapohjan kavennukset.
Kantapohjan kavennukset: jatka samaa vahvennettua neuletta kuin aiemmin. Neulo työn oikeasta reunasta kunnes toisessa reunassa on jäljellä 9 s. Tee ylivetokavennus (= nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s oikein ja vedä nostettu s neulotun yli) ja käännä työ. Nosta 1.s neulomatta, neulo 6 s nurin ja neulo 2 seuraavaa s:aa nurin yhteen, käännä työ. Nosta 1.s neulomatta, neulo kunnes on jäljellä 8 s, tee ylivetokavennus. Jatka edelleen samalla tavalla siten, että sivusilmukat vähenevät koko ajan ja keskiryhmän s:t pysyvät samana eli 8:na. Kun sivus:t loppuvat, jaa kantalapun s:t 2 puikolle, 4 ja 4. Poimi sitten vapaalle puikolle kantalapun vasemmasta reunasta 12 s + 1 s puikkojen välistä. Neulo poimitut s:t kiertäen oikein I puikolle. Neulo II ja III puikon silmukat oikein. Poimi kantalapun oikeasta reunasta 12 s + 1 s puikkojen välistä ja neulo poimitut silmukat kiertäen oikein IV puikolle.
Jatka näillä kaikilla 58 s:lla sileää ja aloita kiilakavennukset: neulo I puikon lopussa 2 viimeistä s:aa oikein yhteen ja IV puikon 2 ensimmäistä s ylivetäen oikein yhteen. Tee kavennukset kuten edellä joka 2. krs kunnes kaikilla puikoilla on jäljellä 12 s, lopeta kavennukset. Jatka sileää neuletta kunnes pohjan pituus on 20 cm tai pikkuvarvas peittyy.
Aloita sitten kärkikavennukset: neulo jokaisen puikon alussa ja keskellä 2 s oikein yhteen. Kerroksella kaventuu 8 s ja työssä on nyt 40 s. Neulo 4 välikrs:ta ja toista kavennukset = 32 s. Neulo 3 välikrs:ta ja toista kavennukset = 24 s. Neulo 2 välikrs:ta ja toista kavennukset = 16 s. Neulo välikrs ja toista kavennukset. Työssä on nyt 8 s. Katkaise lanka ja vedä se silmukoiden läpi ja päättele hyvin.
Suunnittelija
Eeva Korhonen

Ohjetiedustelut
Novita
040 178 2266

(05) 7443335
ma-pe 9-16 tai
Novita LankaDeli
(040) 178 2282