Lehti: Kevät 2010

Perussukat tico tico -langasta
Kengän koko n. 30 38 42
Langanmenekki (g) 
Novita tico tico 100 (vajaa) 100 150
Sukkapuikot Novita nro 2½ tai käsialan mukaan.
Tiheys 29 s sileää neuletta = 10 cm.

Mallineuleet
Joustinneule suljettuna neuleena: neulo *2 o, 2 n*, toista *-*.
Sileä neule suljettuna neuleena: neulo kaikki kerrokset oikein.

Katso ohjeessa mainittujen lyhenteiden selitykset.
Katso sukan neulomisen kuvalliset ohjeet.

Aloittaminen
Aloita silmukoiden luominen aina samalla värillä langan värinvaihtumiskohdasta. Jos aloitat kerän ulko- tai sisäpuolelta, tee se aina samoin. Näin raitavärit kulkevat oikeassa järjestyksessä.
Langan jatkaminen
Varmistat samanlevyiset raidat jatkamalla lankaa aina värien vaihtumiskohdassa. Tarkista että raidoitus jatkuu oikeassa järjestyksessä.
Solmu langassa
Solmun kohdalla toimi myös kuten edellä. Voit joutua purkamaan neuletta värin vaihtumiskohtaan, mutta se on varmasti vaivan arvoista. Jos langan raidoitus jatkuu ’nurinperin’, aloita solmun jälkeinen lanka lankakerän toisesta päästä. Näin varmistat raidan jatkumisen oikeassa järjestyksessä.

Luo 52(64)68 s sukkapuikoille ja jaa silmukat neljälle puikolle, 13(16)17 s kullekin. Kerroksen vaihtumiskohta on aina I ja IV puikon välissä. Neulo sitten suljettuna neuleena joustinneuletta 11(13)15 cm.
Aloita kantatilkku neulomalla I puikon s:t IV puikolle (= 26-32-34). Jätä muut s:t odottamaan. Käännä työ, nosta 1.s neulomatta ja neulo muut s:t nurin. Käännä työ, *nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s oikein*, toista *-* vielä 12(15)16 kertaa. Toista näitä kahta kerrosta yhteensä 13(16)17 kertaa (= 26-32-34 krs).
Neulo vielä nurjan puolen kerros ja aloita kantapohjan kavennukset: jatka samaa vahvennettua neuletta kuin aiemmin. Neulo kantalapun oikeasta reunasta kunnes toisessa reunassa on jäljellä 9(11)12 s. Tee ylivetokavennus (= nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 1 s oikein ja vedä nostettu s neulotun yli) ja käännä työ. Nosta 1.s neulomatta, neulo 8(10)10 s nurin ja neulo 2 seuraavaa s:aa nurin yhteen, käännä työ. Nosta 1.s neulomatta, neulo kunnes on jäljellä 8(10)11 s, tee ylivetokavennus. Jatka edelleen samalla tavalla siten, että sivusilmukat vähenevät koko ajan ja keskiryhmän s:t pysyvät samana eli 10(12)12 s. Kun sivus:t loppuvat, jaa kantalapun s:t 2 puikolle (5,5 - 6,6 - 6,6).
Poimi sitten vapaalle puikolle kantalapun vasemmasta reunasta 13(16)17 s + 1 s puikkojen välistä. Neulo poimitut s:t kiertäen oikein I puikolle. Neulo II ja III puikon s:t oikein. Poimi kantalapun oikeasta reunasta 13(16)17 s + 1 s puikkojen välistä ja neulo poimitut s:t kiertäen oikein IV puikolle.
Jatka näillä kaikilla 64(78)82 s:lla sileää ja tee kiilakavennukset: neulo I puikon lopussa 2 viimeistä s:aa oikein yhteen ja IV puikon 2 ensimmäistä s ylivetäen oikein yhteen. Toista kavennukset vielä joka 2.krs kunnes kaikilla puikoilla on jäljellä 13(16)17 s.
Jatka sileää neuletta kunnes pohjan pituus on 15(20)22 cm tai pikkuvarvas peittyy.
Aloita sitten kärkikavennukset: neulo I ja III puikon lopussa 2 s oikein yhteen, 1 s oikein ja neulo II sekä IV puikon alussa 1 s oikein ja tee ylivetokavennus. Tee kavennukset kuten edellä vielä joka 4.krs 2 kertaa ja sitten joka 2.krs kunnes joka puikolla on jäljellä 5(7)7 s. Tee sen jälkeen kavennukset joka kerroksella. Kun työssä on jäljellä 8 s, katkaise lanka, vedä se silmukoiden läpi ja päättele hyvin.

Viimeistely
Höyrytä sukat kevyesti.

040 178 2266

(05) 7443335
ma-pe 9-16 tai
Novita LankaDeli
(040) 178 2282