Sotilaskotisukat
Koko 30 38 46
Langanmenekki (g)
7 Veljestä (391) metsänvihreä 150 150 150
Sukkapuikot Novita nro 3 ja 3½ tai käsialan mukaan.
Tiheys 21 s sileää neuletta = 10 cm

Katso ohjeessa mainittujen lyhenteiden selitykset.

Mallineuleet
Joustinneule suljettuna neuleena: neulo *2 o, 2 n*, toista *-*.
Sileä neule suljettuna neuleena: neulo kaikki kerrokset oikein.

Luo ohuemmille sukkapuikoille 40(48)56 s ja jaa silmukat neljälle puikolle, 10(12)14 s kullekin. Kerroksen vaihtumiskohta on aina I ja IV puikon välissä. Neulo suljettuna neuleena joustinneuletta 10(12)14 cm.
Siirrä I puikon 2 viimeistä s:aa puikolle II.

Ota työhön paksummat puikot ja aloita kantatilkku neulomalla I puikon s:t oikein IV puikolle (= 18-22-26 s). Jätä muut s:t odottamaan. Aloita kantatilkun silmukoilla vahvennettu neule: 1. krs: käännä työ, nosta 1. s neulomatta ja neulo muut s:t nurin. 2. krs: Käännä työ, *nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s oikein*, toista *-* vielä 8(9)11 kertaa. Toista krsia 1-2, kunnes kantatilkun korkeus on 22(24)28 krs.

Kantapohjan kavennukset: jatka samaa vahvennettua neuletta kuin aiemmin. Neulo kantatilkun oikeasta reunasta kunnes vasemmassa reunassa on jäljellä 6(8)9 s. Tee ylivetokavennus (= nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s oikein ja vedä nostettu s neulotun yli) ja käännä työ Nosta 1.s neulomatta, neulo 6(6)8 s nurin ja neulo 2 seuraavaa s:aa nurin yhteen, käännä työ. Nosta 1.s neulomatta, neulo kunnes on jäljellä 5(6)7 s, tee ylivetokavennus. Jatka edelleen samalla tavalla siten, että sivusilmukat vähenevät koko ajan ja keskiryhmän s:t pysyvät samana eli 8(8)10:nä. Kun sivus:t loppuvat, jaa kantalapun s:t 2 puikolle (4,4-4,4-5,5).

Poimi sitten vapaalle puikolle kantalapun vasemmasta reunasta 10(11)14 s + 1 s puikkojen välistä. Neulo poimitut s:t kiertäen oikein I puikolle. Neulo sitten II ja III puikon silmukoilla joustinneuletta. Poimi kantalapun oikeasta reunasta 10(11)14 s + 1 s puikkojen välistä ja neulo poimitut s:t kiertäen oikein IV puikolle.

Jatka neulomista näillä kaikilla 50(54)64 s:lla siten, neulot II sekä III puikolla edelleen joustinneuletta ja I sekä IV puikolla sileää neuletta. Aloita samalla kiilakavennukset: neulo I puikon 2 viimeistä s:aa oikein yhteen ja tee IV puikon alussa ylivetokavennus. Jatka kavennuksia kuten edellä joka 2.krs kunnes työssä on 40(48)56 s.

Jatka mallineuleita, kunnes pohjan pituus on 15(20)25 cm tai pikkuvarvas peittyy. Neulo nyt kaikilla s:illa sileää neuletta ja aloita kärkikavennukset: 1. kavennus-krs: *tee ylivetokavennus, neulo 3(4)5 o, tee ylivetokavennus ja neulo 3(4)5 o*, toista *-* jokaisella puikolla. Kerroksella kaventuu 8 s ja työssä on nyt 32(40)48 s. Neulo 3(4)5 välikerrosta. 2. kavennus-krs: *tee ylivetokavennus, neulo 2(3)4 o, tee ylivetokavennus ja neulo 2(3)4 o*, toista *-* jokaisella puikolla = 24(32)40 s. Neulo 2(3)4 välikerrosta. 3. kavennus-krs: *tee ylivetokavennus, neulo 1(2)3 o, tee ylivetokavennus ja neulo 1(2)3 o*, toista *-* jokaisella puikolla = 16(24)32 s. Jatka kavennuksia tähän tapaan, kunnes työssä on 8 s. Katkaise lanka ja vedä se silmukoiden läpi ja päättele hyvin.

040 178 2266

(05) 7443335
ma-pe 9-16 tai
Novita LankaDeli
(040) 178 2282