Pitsineulesukat
Koko 38/39
Langanmenekki
Novita 7 Veljestä –lankaa punaista (549) 150 g
Sukkapuikot Novita nro 3,5-4 tai käsialan mukaan.
Tiheys 21 s sileää neuletta = 10 cm.

Mallineuleet
Joustinneule: *2 o, 2 n*, toista *-*.
Sileä neule suljettuna neuleena: Neulo kaikki kerrokset oikein.
Pitsineule: Neulo ruutupiirroksen ja ohjeen mukaan, toista 1.-6. krs:ia.

Luo 48 s ja jaa silmukat kolmelle sukkapuikolle, 16 s kullekin. Kerroksen vaihtumiskohta on III ja I puikon välissä Aloita pitsineule suljettuna neuleena ruutupiirroksen 1. krs:lta ja toista 8 s:n mallikerta 6 kertaa. Toista ruutupiirroksen 1.-6. krs:ia yhteensä 5 kertaa.

Jaa nyt s:t kolmelle puikolle seuraavasti: 15, 17 ja 16 s. Jatka neulomalla joustinneuletta ja jatka jalan päällä pitsikuviota.
Aloita mallineuleet seuraavasti: neulo I puikolla 1 o, *2 n, 2 o*, toista *-* vielä 2 kertaa, neulo 2 n Neulo II puikolla 1 o, 8 s:n pitsikuvio, *2 o ja 2 n*, toista *-* kerran. Neulo III puikolla *2 o, 2 n*, toista *-* vielä 2 kertaa, 2 o, 1 n ja neulo viimeinen s kaksi kertaa ensin nurin ja sitten oikein (neulo sekä silmukan etu- että takareunaan). Työssä on nyt 49 s. Neulo joustinneuletta ja jatka keskellä 11 s:lla pitsineuletta tässä järjestyksessä.

Kun varren pituus on 26 cm, jaa s:t neljälle puikolle aloittaen kerroksen vaihtumiskohdasta: 8, 16, 9 ja 16 s.

Aloita sitten kantalappu Neulo I puikon s:t joustinneuleena IV puikolle (= 24 s). Jätä muut s:t odottamaan. Käännä työ ja aloita vahvennettu neule: 1.krs: (työn nurja puoli) nosta 1 s neulomatta (lanka jää työn nurjalle puolelle), neulo muut s:t nurin. Käännä työ. 2. krs: (työn oikea puoli) *nosta 1 s neulomatta, lanka jää nurjalle puolelle, neulo 1 s oikein*, toista *-* kerros loppuun. Käännä työ. Toista 1.-2. krs:ia yhteensä 12 kertaa (= 24 krs).

Merkitse kantalapun kavennuksia varten keskimmäiset 8 s esim. erivärisellä langalla. Eli laita merkkilanka molemmista reunoista 9. silmukkaan. Jatka samaa vahvennettua neuletta ja aloita kantapohjan kavennukset: *käännä työ (työn nurja puoli), nosta 1 s neulomatta, neulo toiseen merkkilankaan saakka, neulo merkitty s ja sitä seuraava s nurin yhteen. Käännä työ, nosta 1 s neulomatta, neulo s:t toiseen merkkilankaan saakka, nosta merkitty s neulomatta, neulo seuraava s oikein ja vedä nostettu s neulotun yli*, toista *-* jolloin sivusilmukat vähenevät koko ajan ja keskiryhmän s:t pysyvät samana eli 8:na. Kun sivusilmukat loppuvat, jaa kantalapun s:t 2 puikolle (4,4). Poimi sitten vapaalle puikolle kantalapun vasemmasta reunasta 12 s + 1 s kantalapun ja II puikon välistä. Neulo poimitut s:t kiertäen (= takareunasta) oikein vasemman puoleisella kantapohjan puikolla. Jatka II ja III puikon s:illa sileää sekä pitsineuletta kuten aiemmin. Poimi nyt kantalapun oikeasta reunasta 12 s + 1 s III puikon ja kantalapun välistä sillä puikolla, jolla on 4 s, neulo poimitut s:t kiertäen oikein ja kantalapun 4 s oikein. Neulo sileää neuletta ja jatka 11 s:lla pitsineuletta sekä sen molemmin puolin 2 s:lla sileää nurjaa.

Tee samalla kiilakavennukset: neulo I puikon lopussa 2 viimeistä s:aa oikein yhteen ja tee IV puikon alussa ylivetokavennus (=nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s ja vedä nostettu s neulotun yli). Neulo 1 välikerros ja toista kavennukset kuten edellä. Jatka kavennuksia tähän tapaan joka 2. krs kunnes työssä on 47 s, lopeta kavennukset.

Kun pohjan pituus on 20 cm tai pikkuvarvas peittyy, neulo kaikilla s:illa 1 krs sileää neuletta ja kavenna II ja III puikolta yhteensä 3 s = 44 s. Tasaa jokaiselle puikolle 11 s.

Kärkikavennukset: neulo I sekä III puikon lopussa 2 s oikein yhteen, 1 s oikein ja neulo II sekä IV puikon alussa 1 s oikein ja tee ylivetokavennus. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs kunnes joka puikolla on jäljellä 6 s. Tee sen jälkeen kavennukset joka krs:lla. Kun työssä on jäljellä 8 s, katkaise lanka, vedä se silmukoiden läpi, kiristä ja päätä hyvin.

Suunnittelija
Maija-Riitta Sirenius

Ohjetiedustelut
Novita
040 178 2266

(05) 7443335
ma-pe 9-16 tai
Novita LankaDeli
(040) 178 2282