Lehti: Syksy 2013

Naisen raglanhihainen raitapusero
Koko
XS(S)M(L)XL
Valmiin neuleen mitat
Vartalon ympärys 85(91)100(108)118 cm
Neuleen pituus 60(60)60(70)70 cm
Hihan sisäpituus 50(50)50(55)55 cm
Langanmenekki
Novita Rose (304) minttu 100(100)100(150)150 g ja
(632) savi 100(100)100(150)150 g.
Pyöröpuikot
80 cm ja 40 cm Novita nro 7 ja 8 tai käsialan mukaan
Tiheys
12 s ja 15 krs sileää neuletta = 10 cm

Katso ohjeessa mainittujen lyhenteiden selitykset.

Mallineuleet
Sileä neule suljettuna neuleena: neulo kaikki s:t oikein.
Sileä neule tasossa: neulo s:t oikealla oikein ja nurjalla nurin.
1 o, 1 n -joustinneule: neulo 1 o, 1 n, neulo seuraavalla kerroksella ja koko työn ajan samoin.

Etu- ja takakappaleen alaosa
Luo mintun värisellä langalla 102(110)120(130)142 s pyöröpuikoille nro 7.
Neulo suljettuna neuleena 1 o, 1 n -joustinneuletta 4 krs. Vaihda työhön pyöröpuikot nro 8 ja neulo saven värisellä langalla 4 krs sileää. Neulo sitten mintun värisellä langalla 4 krs sileää. Jatka neulomalla 4 krs:n korkuisia raitoja vuorotellen saven ja mintun värisellä langalla kunnes helmassa on yhteensä 14(14)14(16)16 raitaa ja helman viimeinen raita on saven värinen. Jätä s:t odottamaan kaarroketta varten.

Hihojen alaosat
Luo mintun värisellä langalla 29(31)31(33)35 s pyöröpuikoille nro 7. Neulo tasoneuleena 1 o, 1 n -joustinneuletta 4 krs. Vaihda työhön pyöröpuikot nro 8 ja neulo tasona saven värisellä langalla 2 krs sileää.

Lisää seuraavalla krs:lla eli raidan 3. krs:lla molemmissa reunoissa 1 s. Toista lisäykset joka kolmannen raidan 3. krs:lla molemmissa reunoissa yhteensä 7 kertaa = 43(45)45(47)49 s. Neulo 4 krs:n korkuisia raitoja vuorotellen saven ja mintun värisellä langalla kunnes hihassa on yhteensä 20(20)20(22)22 raitaa ja hihan alaosan viimeinen raita on saven värinen. Jätä s:t odottamaan kaarroketta varten.

Kaarroke
Jatka neulomista mintun värisellä langalla ja pidemmillä pyöröpuikoilla nro 8. Yhdistä kappaleet seuraavasti: takakappaleen 51(55)60(65)71 s + vasemman hihan 43(45)45(47)49 s + etukappaleen 51(55)60(65)71 s + oikean hihan 43(45)45(47)49 s. Huom: neulo yhdistymiskohdissa etu- ja takakappaleiden reunasilmukat hihojen reunasilmukoiden kanssa oikein yhteen: työstä vähenee yhteensä 4 s = 184(196)206(220)236 s.

Jatka 4 krs:n raitojen neulomista suljettuna neuleena ja aloita raglankavennukset seuraavalla saven värisen raidan 2. krs:lla kappaleiden vaihtumiskohdissa: neulo vasemman hihan 2 ensimmäistä silmukkaa oikein yhteen, neulo kunnes hihassa on jäljellä 2 s ja tee ylivetokavennus, neulo etukappaleen 2 ensimmäistä s oikein yhteen, neulo kunnes etukappaleessa on jäljellä 2 s ja tee ylivetokavennus, neulo oikean hihan 2 ensimmäistä silmukkaa oikein yhteen, neulo kunnes hihassa on jäljellä 2 s ja tee ylivetokavennus, neulo takakappaleen 2 ensimmäistä s oikein yhteen, neulo kunnes takakappaleessa on jäljellä 2 s ja tee ylivetokavennus. Kerroksella kaventui 8 s ja työssä on nyt 176(188)198(212)228 s. Toista kavennukset vastaavasti jokaisen väriraidan 2. ja 4. krs:lla eli yhteensä 14(14)14(18)18 kertaa.

Vaihda työhön lyhyemmät pyöröpuikot silmukoiden vähetessä. Kun kaarrokkeessa on yhteensä 8(8)8(10)10 raitaa, neulo viimeisen saven värisen kerroksen jälkeen vielä mintun värisellä langalla ja lyhyillä nro 7-pyöröpuikoilla 1 o, 1 n -joustinneuletta 4 krs. Päätä s:t joustavasti.

Viimeistely
Päättele langanpäät. Aseta paita alustalle mittoihinsa, kostuta sumuttamalla ja anna kuivua. Ompele hihojen sivusaumat.

Suunnittelija
Sanna Vatanen

Ohjetiedustelut
Novita
040 178 2266

(05) 7443335
ma-pe 9-16 tai
Novita LankaDeli
(040) 178 2282