Lehti: Kesä 2014

Virkattu auto
Koko
keltaisen auton korkeus noin 10 cm ja pituus 18 cm, vihreän auton korkeus noin 9 cm ja pituus 14 cm
Langanmenekki
Novita Miami
keltaiseen autoon (227) keltainen 50 g, (421) vaaleanharmaa vajaa 50 g ja (099) musta vajaa 50 g
vihreään autoon (339) vihreä 50 g, (421) vaaleanharmaa vajaa 50 g ja (099) musta vajaa 50 g
Virkkuukoukku
Novita nro 4
Muut tarvikkeet
mustat koristesilmät, pienet palat vaaleanpunaista askarteluhuopaa poskiin, vanua täytteeksi ja pahvia tueksi

LYHENTEIDEN SELITYKSET    I    VIRKKAUKSEN PERUSSILMUKAT

Mallivirkkaus
Virkkaa kiinteitä silmukoita (ks) ohjeen mukaan

VIHREÄ AUTO
Virkkaa ensin sivukappaleet (2 kpl)
Aloita auton alaosasta (virkkaussuunta on merkitty I piirroksen vasempaan sivuun nuolella).

Virkkaa vihreällä langalla aloitusketjuksi 19 kjs.
1. krs: (ks. II piirros) virkkaa toiseen kjs:aan koukusta laskien 1 ks ja vielä 1 ks jokaiseen aloitusketjun s:aan = 18 ks.
2. krs: virkkaa 1 kjs, virkkaa 2 ks ensimmäiseen s:aan, 16 ks ja 2 ks viimeiseen s:aan = 20 ks.

Jatka virkkaamista piirroksen mukaan ja virkkaa vielä piirroksen kerrokset 3–11. Jatka auton yläosan virkkaamista aloitusketjun toiseen reunaan ja virkkaa II piirroksen mukaan kerrokset 12–17. Virkkaa toinen samanlainen kappale peilikuvana edelliselle.
Leikkaa pahvista sivukappaleiden muotoisen palat (2 kpl).

Keskikappale
Sivukappaleet yhdistetään toisiinsa pitkällä keskikappaleella.

Virkkaa vihreällä langalla aloitusketjuksi 13 kjs.
1. krs: virkkaa toiseen kjs:aan koukusta laskien 1 ks ja virkkaa vielä 1 ks jokaiseen kjs:aan = 12 ks.
2.–14. krs: virkkaa 1 kjs ja virkkaa sitten 1 ks jokaiseen edellisen kerroksen s:aan = 12 ks.

Huom. keskikappaleen värien tulisi mennä sivukappaleiden värien kanssa kohdakkain ja sen vuoksi keskikappaletta kannattaa samalla virkatessa kiinnittää sivukappaleeseen ompelemalla ja tarvittaessa muuttaa kullakin värillä virkattavien kerrosten määrää. II piirrokseen on mustalla kolmiolla merkitty keskikappaleen aloitus / kiinnittämisen aloituskohta. Jatka kiinteiden silmukoiden virkkaamista.
15.–18. krs: virkkaa 2 ks vihreällä, 8 ks harmaalla ja 2 ks vihreällä = 12 ks.
19.–26. krs: virkkaa 12 ks vihreällä.
27.–30. krs: virkkaa 2 ks vihreällä, 8 ks harmaalla ja 2 ks vihreällä = 12 ks.
31.–46. krs: virkkaa 12 ks vihreällä.
47.–58. krs: virkkaa 12 ks mustalla.
59.–67. krs: virkkaa 12 ks vihreällä.
68.–79. krs: virkkaa 12 ks mustalla.

Viimeistely
Liimaa pahvikappaleet auton sisään sivukappaleiden tueksi. Täytä auto vanulla, kiinnitä koristesilmät auton etuosaan, kirjo suu ja liimaa pienet huopaympyrät poskiksi. Ompele keskikappaleen aloitus- ja lopetusreuna yhteen.

KELTAINEN AUTO

Virkkaa ensin sivukappaleet (2 kpl)
Aloita auton alaosasta (virkkaussuunta on merkitty I piirroksen vasempaan sivuun nuolella).

Virkkaa keltaisella langalla aloitusketjuksi 31 kjs.
1. krs: (ks. I piirros) virkkaa toiseen kjs:aan koukusta laskien 1 ks ja vielä 1 ks jokaiseen aloitusketjun s:aan = 30 ks.
2. krs: virkkaa 1 kjs ja virkkaa sitten 1 ks jokaiseen edellisen kerroksen s:aan = 30 ks.

Jatka virkkaamista piirroksen mukaan ja virkkaa vielä piirroksen kerrokset 3–12. Jatka auton yläosan virkkaamista aloitusketjun toiseen reunaan ja virkkaa I piirroksen mukaan kerrokset 13–20. Virkkaa toinen samanlainen kappale peilikuvana edelliselle.
Leikkaa pahvista sivukappaleiden muotoisen palat (2 kpl).

Keskikappale
Sivukappaleet yhdistetään toisiinsa pitkällä keskikappaleella.

Virkkaa keltaisella langalla aloitusketjuksi 16 kjs.
1. krs: virkkaa toiseen kjs:aan koukusta laskien 1 ks ja virkkaa vielä 1 ks jokaiseen kjs:aan = 15 ks.
2.–4. krs: virkkaa 1 kjs ja virkkaa sitten 1 ks jokaiseen edellisen kerroksen s:aan = 15 ks.

Huom. keskikappaleen värien tulisi mennä sivukappaleiden värien kanssa kohdakkain ja sen vuoksi keskikappaletta kannattaa samalla virkatessa kiinnittää sivukappaleeseen ompelemalla ja tarvittaessa muuttaa kullakin värillä virkattavien kerrosten määrää. I piirrokseen on mustalla kolmiolla merkitty keskikappaleen aloitus / kiinnittämisen aloituskohta. Jatka kiinteiden silmukoiden virkkaamista.
5.–18. krs: virkkaa kerroksen alussa 2 ks keltaisella, 11 ks harmaalla ja lopuksi 2 ks keltaisella = 15 ks.
19.–20. krs: virkkaa 15 ks keltaisella.
21.–25. krs: virkkaa 3 ks keltaisella, 9 ks harmaalla ja 3 ks keltaisella.
26.–34. krs: virkkaa 15 ks keltaisella.
35.–38. krs: virkkaa 3 ks keltaisella, 9 ks harmaalla ja 3 ks keltaisella.
39.–54. krs: virkkaa 15 ks keltaisella.
55.–66. krs: virkkaa 15 ks mustalla.
67.–77. krs: virkkaa 15 ks keltaisella.
78.–91. krs: virkkaa 15 ks mustalla. Katkaise lanka.

Ompele toinen sivukappale ja keskikappale yhteen.

Viimeistely
Liimaa pahvikappaleet auton sisään sivukappaleiden tueksi. Täytä auto vanulla, kiinnitä koristesilmät auton etuosaan, kirjo suu ja liimaa pienet huopaympyrät poskiksi. Ompele keskikappaleen aloitus- ja lopetusreuna yhteen.

Suunnittelija
Elina Hiltunen

Ohjetiedustelut
Novita
040 178 2266

(05) 7443335
ma-pe 9-16 tai
Novita LankaDeli
(040) 178 2282